تصفیه خانه مرکزی فاضلاب شهرک صنعتی هشتگرد از حرف تا عمل

00:00 1394/11/20 مقاله
test

قدمت شهرک صنعتی هشتگرد به بیش از ربع قرن گذشته برمی‌گردد.

این شهرک در سال ۱۳۶۷ جهت تأمین اشتغال مورد نیاز شهر جدید هشتگرد و شهرهای اطراف با تصویبهیأت دولت وقت آغاز به کار کرده است. با استقرار شرکت عمران شهر جدید هشتگردو تحویل اراضی از سوی سازمان زمین شهری تهران به آن شرکت، کار قطعه بندی و واگذاری زمین‌ها آغاز گردید. شرکت عمران شهر جدید هشتگرد طی قراردادهایی زمین‌ها را با نرخ دولتی به افراد و شرکت‌هایی که دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنایع بودند واگذار می‌کرد. در این قراردادها طرفین تعهداتی داشتند؛ از جمله تعهدات شرکت عمران احداث و بهره‌برداری از تصفیه خانه مرکزی فاضلاب شهرک صنعتی بود.

در همان دوران برابر با قانونی که از سوی وزارت صنایع وقت ابلاغ شده‌بود صاحبان صنایع مبادرت به ثبت شرکتی به نام شرکت خدماتی شهرک صنعتی هشتگرد نمودند که وظیفه این شرکت طبق اساسنامه ابلاغی از سوی وزارت صنایع، اداره امور شهرک صنعتی به شکل مستقل و تحت نظارت دولت بود.

شرکت عمران شهر جدید هشتگرد طی بیش‌از پانزده سال در چهار فاز اقدام به واگذاری زمین‌ها نمود ولی علیرغم تعهدی که در متن قراردادها متوجه این شرکت بود متأسفانه هیچ‌گونه اقدامی برای احداث تصفیه خانه ننمود و پساب خروجی واحدهای تولیدی و صنعتی در زمین‌های کشاورزی اطراف شهرک در دو شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد رها می‌شد. در آن شرایط شرکت خدماتی شهرک صنعتی به نمایندگی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک، اقدام به پیگیری دریافت مطالبات تولیدکنندگان از شرکت عمران شهر جدید هشتگرد به عنوان شهرک ساز نمود، بعد از برگزاری جلسات پی‌درپی و تنظیم صورتجلسات متعدد تحت نظارت فرمانداری شهرستان، نتیجه‌ای حاصل نشد و شرکت خدماتی شهرک صنعتی اقدام به طرح دعوی علیه شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در محاکم قضایی نمود و در نهایت دادگاه بدوی و همچنین محاکم تجدید نظر به استناد مستندات ارائه شده، رأی به محکومیت شرکت عمران شهر جدید هشتگرد دادند.

در این بین شرکت عمران بر خلاف قانون، طی صورتجلساتی معابر و مشاعات شهرک را به شهرداری هشتگرد و چاه‌های آب، تأسیسات آب رسانی، منبع ذخیره آب و تأسیسات جمع آوری فاضلاب را به اداره آب و فاضلاب شهرستان تحویل داد، با این نقل و انتقال ارائه خدمات به مجموعه شهرک صنعتی هشتگرد بر عهدهشهرداری هشتگرد گذاشته شد. متأسفانه در این دوره نیز مانند دوره گذشته طرح تصفیه خانه مرکزی فاضلاب، مانند بسیاری از الزامات دیگر فقط در حد حرف باقی ماند و هیچ گونه اقدام عملی‌ای در این زمینه به انجام نرسید.

نکته قابل توجه اقدامی بود که اداره حفاظت محیط زیست شهرستان درپی عدم ساخت و راه اندازی تصفیه خانه شهرک انجام داد و از شرکت خدماتی شهرک صنعتی به مراجع قضایی شکایت نمود! در صورتی که با توجه به تعهدات شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در قراردادهای واگذاری زمین و همچنین پذیرش ارائه خدمت از سوی شهرداری هشتگرد و اداره آب و فاضلاب شهرستان، مسئولیت ساخت تصفیه خانه قانوناً متوجه این نهادها بود.

شرکت خدماتی شهرک صنعتی علاوه بر پیگیری حقوق صاحبان صنایع در مراجع ذیصلاح، در پی دو مصوبه هیأت وزیران در دولت‌های نهم و دهم و با ارائه تعهد محضری مقامات بلند پایه این شرکت به اداره حفاظت محیط زیست، در سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران شد.

بلافاصله پس از صدور پروانه بهره‌برداری برای شهرک صنعتی غیر دولتی هشتگرد، پیگیری‌ها برای احداث تصفیه خانه آغاز شد و با انتشار آگهی مناقصه پیمانکارانی برای انجام مطالعات اولیه در دو زمینه بیولوژیکی و عمرانی انتخاب شدند. پیمانکاران پس از شش ماه نتایج حاصله را ارائه دادند و به این شکل اولین گام عملی در جهت رفع معضلات ناشی از رهاسازی صدها متر مکعب فاضلاب صنعتی تصفیه نشده در روز در اراضی پائین دست شهرک، توسط شرکت شهرک صنعتی غیر دولتی هشتگرد (شرکت خدماتی) برداشته شد.

گام بعدی انتخاب مجری احداث تصفیه خانه بود؛  شرکت شهرکصنعتی با انتشار دو مرحله آگهی مناقصه و دریافت بیش‌از ۵۰ پیشنهاد قیمت، همچنین با به خدمت گرفتن مشاورین با تجربه‌ای در زمینه پایش، به بررسی فنی پیشنهادات پرداخت. با بررسی مسائل فنی، مالی و اجرائی پیشنهادات مطروحه سه شرکت به عنوان صاحبان پیشنهادهای برتر انتخاب شده و از آنها دعوت شد که برای ارائه توضیحات بیشتر در جلسات هیأت مدیره شهرک صنعتی غیر دولتی هشتگرد شرکت کنند. در نهایت پیشنهاد شرکت مهندسین مشاور برف‌آب‌ریز تصویب شد و در تابستان سال ۱۳۹۴ قرارداد احداث تصفیه خانه به امضاء طرفین رسید. پس از عقد قرارداد با دعوت از مسئولین منطقه‌ای و استانی در شهریور ماه سال جاری مراسم کلنگ‌زنی نیز با حضور اکثر مقامات مسئول برگزار شد.

همچنین شرکت شهرک صنعتی برای تأمین مالی طرح با تهیه طرح توجیه اقتصادی، با بانک توسعه تعاون وارد مشارکت مدنی شده است؛ این موضوع نیز احتمال تأخیر در اجراء و راه‌اندازی پروژه را به حداقل می‌رساند. اخیراً نیز قرارداد دیوار کشی محوطه احداث تصفیه خانه به امضاء رسیده و امید می‌رود با بهره‌برداری از این طرح ملی علاوه‌بر جلوگیری از آلوده شدن اراضی اطراف و منابع آبی زیر زمینی، روزانه بیش از ۱۵۰۰ متر مکعب آب سالم به دست کشاورزان منطقه برسد.